ART DECO IN NAPIER - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu ART DECO IN NAPIER - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu
VIP-Report

ART DECO IN NAPIER

Door: Frans en Jose

Blijf op de hoogte en volg Frans en Jose

05 December 2023 | Nieuw Zeeland, Napier

Zo we hebben Napier bekeken, deze stad ligt aan de grote oceaan. We vinden een plekje op een freedom camping aan de oceaan. Het is 30 minuten lopen naar de stad.

In 1931 is de stad Napier verwoest door een enorme aardbeving met daarop grote branden. Veel huizen waren van hout dus de hele stad was zo goed als verwoest.

In 8 maanden tijd werd er een nieuwe stad opgericht dit keer in de toen populaire stijl ART DECO. Met een gids hebben we de stad bekeken en uitleg gehad over de bijzondere gebouwen.

S-avonds lekker uit eten bij een Indiaas restaurant.

De volgende dag rijden we naar Hastings, dit ligt vlak bij en we bezoeken daar de FARMERS MARKT.

Een braderie-achtige markt met veel kraampjes en foodtrucks die elke zondagochtend wordt gehouden. Heel gezellig alleen het weer werkt niet mee, het regent[e-1f328]

We besluiten om een bijzondere weg te gaan rijden, van Napier naar Taihape. Een smalle weg door de bergen met heel veel bochten. Frans houdt ervan!

Het is een historische weg, je mag er officieel 100 rijden maar met alle bochten kwamen we echt tot maximaal 60 en sommige stukken zelfs maar 40. Wel prachtig. gestopt bij een track waar we een wandeling door de bush van 2 uur gemaakt hebben. Doorgereden naar de Suspension bridge om daar aan de rivier de nacht door te brengen op een Freedom campsite. We waren de enige daar en dat voelde toch een beetje ongemakkelijk. Het heeft grotendeels geregend.

Na het ontbijt op weg naar de Tongariro national park. Bush camping gevonden midden in het park en daar mooie wandelingen gemaakt. Het blijft wisselvallig weer en jammer genoeg zijn de bergtopen verstopt in een dikke wolkenlaag, Er ligt sneeuw op maar dit is nauwelijks zichtbaar. In de wintermaanden kun je hier skiën. De hoogste berg heeft nog steeds vulkanische activiteiten dus bij aankomst op de camping wordt meteen het noodplan uitgelegd.

Morgen gaan we de FORGOTTEN HIGHWAY rijden, ook een hele bijzonder weg. We zijn benieuwd

liefs Frans en Jose