de laatste dagen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu de laatste dagen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu

de laatste dagen

Door: Frans en Jose

Blijf op de hoogte en volg Frans en Jose

26 Maart 2024 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoi Allemaal

Het laatste verslag van ons avontuur

Wij gingen op weg naar Pipiriki via een prachtige weg langs de mooie rivier. Op weg naar ons avontuur met de jetboat. De weg was avontuurlijk, heel smal met grappige plaatsjes zoals Korinth, Athene en Jeruzalem.

Aangekomen bij Pipiriki stapten we op de jetboat en scheurden we met flinke snelheid over de rivier. Na ongeveer 60 minuten stopten we bij een rots waar we moesten uitstappen, een stukje omhoog lopen en daar begon de wandeling op weg naar "de brug to Nowhere". Een mooie wandeling door het bos over een smal pad.

Dit gebied is ooit bedoeld geweest om bewoonbaar te maken en vruchtbaar. Dat is dus niet gelukt. Een aantal families hebben hier hutjes gebouwd om te wonen en een leven op te bouwen. Op het moment dat je bossen en struiken kapt verdwijnt de aarde gewoon met een flinke regenbui. En het kan er flink regenen. Op bepaalde plekken kan de rivier gewoon 19 meter stijgen, ongelofelijk.

Het was dus geen succes om daar een leven op te bouwen dus inmiddels is het allemaal weer begroeit met regenwoud. Ooit is er een brug gebouwd zodat de mensen hun perceel konden bereiken. De brug ligt er nog steeds maar is aan twee kanten omgeven door regenwoud en alleen wandelaars en mountainbikers kunnen er nog overheen. De BRIDGE TO NOWHERE wordt hij nu genoemd.

Op de brug drinken we koffie en eten onze lunch op. Daarna wandelen we terug naar de rivier en stappen weer op de jetboat. Er is behoorlijk wat wind op komen zetten en ook nog wel tegenwind. Best koud op het water. Het is de bedoeling dat wij verderop afgezet worden om de tocht per kajak af te maken.

Bij de kano's aangekomen krijgen we advies van de schipper dat het niet verstandig is om over te stappen ivm de wind. Dus helaas geen kajaktocht.

Dan maar een stop in Jeruzalem op de terugweg waar een prachtig kerkje en een bijzonder klooster staan. Hier kun je goed de mix zien van het Christendom in combinatie met de Maorie. In de kerk hangt bijvoorbeeld een prachtig schilderij van een Maorievrouw als Maria met kindje. Heel mooi!

De volgende dag verlaten we onze leuke BenB en gaan op weg naar Taupo. Taupo ligt aan het grootste meer van het Noordereiland. We moeten een stuk omrijden en weer opnieuw de rivierweg naar Pipiriki rijden omdat de doorgaande weg afgesloten is van 9.00 uur tot en met 15.00 uur. Pech, want het is een omweg van anderhalf uur.

Even buiten Taupo zit ons nieuwe slaapadres, een beetje bijzonder met een wat vreemde host.

De volgende dag huren we mountainbikes en fietsen eerst naar de Huka falls en de Aratiatia dam. Een prachtige weg. We zijn net op tijd, want om 12.00 uur wordt de dam geopend en dat is een spectaculair gezicht. Het mountainbiken valt mij tegen, het is echt heel anders dan een heerlijk fietstochtje in Nederland. Ik ben één keer gevallen, waar ik alleen maar een bloedende vinger aan over heb gehouden maar ik roep heel hard "dit doe ik dus nooit meer".

De volgende dag bezoeken we eerst een Lava glasblazerij. We maken een bezoek aan de werkplaats wat interessant is en gaan dan in de sculpturentuin een kijkje nemen. Prachtig maar wel ontzettend duur allemaal.

Dan naar de Craters van de Moon een geothermisch park, Frans en ik waren hier al geweest maar voor de jongens was dit hun eerste ervaring met stomende wolken overal uit de aarde. Het blijft indrukwekkend.

We maken nog een wandeling die middag en gaan sávonds uit eten in de pub in Taupo en zien een prachtige zonsondergang. Thuisgekomen gezellig een spelletje doen en dan komt de kat van onze gastvrouw ( die was niet thuis) binnen wandelen met een nog levende muis in zijn bek. Ik geef een brul en de kat schiet weg om onze slaapkamer in te rennen. Ik erachteraan waarop de kat de muis loslaat en er vandoor gaat. De muis dook meteen de gordijnen in en uiteindelijk heeft Frans hem kunnen vangen en buiten los gelaten. Wat een consternatie[e-1f605]

Van Taupo naar Roturoa, een stadje vol met geisers en Maorie invloeden.

Onderweg bezoeken we OraKei Korako thermal park. Met een bootje worden we afgezet in een werkelijk onaards maar prachtig geothermisch gebied met de meest prachtige kleuren. Hier doen we een rondwandeling en daarna rijden we verder richting Rotorua door het Tongariro nationaal park.

Onze BenB ligt even buiten de stad op de berg. Rotorua is het centrum van vulkanen en geisers. Er hangt een geur van rotte eieren waar vooral Rick last van heeft. Het ene moment is de geur erger dan de andere keer. Ook Rotorua ligt aan een groot meer met daarin een eilandje. De eerste dag lopen we eerst naar de top van de berg waar onze BenB is gevestigd. Geen spectaculaire wandeling, Daarna pakken we de auto en rijden naar het Redwoods forest om daar een wandeling te maken. Dit is een prachtig bos met ontzettend grote en vooral lange kaarsrechte bomen van wel zo'n 75 meter lang.

Je kunt hier een Treewalk doen maar omdat je dit ook sávonds kunt doen wat natuurlijk veel spectaculairder is besluiten we dat om de volgende dag te doen.

In Rotorua is er een een gondel en die nemen we de volgende ochtend vroeg. Het is mooi weer en we willen de luge gaan doen. Dit is een combinatie van een karten en rodelen. We nemen 5 ritten en dit was geweldig leuk. Hier zijn we de hele ochtend zoet mee geweest en gelukkig voor de drukte uit.

S'middags nog even shoppen in de stad en dan op tijd eten om sávonds de Treewalk te doen. Het is druk en we moeten ongeveer een uur wachten voor we aan onze bomentocht kunnen beginnen. Prachtige verlichting en lampions verlichten het bos en over de smalle suspension bruggen is het best spannend om te lopen. Werkelijk prachtig om te zien.

Tegen 23.00 uur zijn we weer thuis

Onze laatste dag in Rotorua gaan we nog naar een mountainbike park. Toch maar weer fietsen en ja ook ik ga toch weer mee. We huren de fietsen een halve dag en dat is genoeg om de grote loop te doen. 4 uur over smalle, ongelijke paden met stenen en boomstronken en ja hoor ik ben ook nu weer twee keer gevallen. Hand kapot en een groot ei op mijn onderbeen. ook flink mijn hoofd gestoten, lang leven de helm. Echt nooit meer, maar nu echt nooit meer voor mij een mountainbiketour.

Morgen op weg naar Auckland voor de terugreis naar Nederland. Wat zullen we dit prachtige land met zoveel lieve mensen gaan missen. En wat hebben we een geweldige reis kunnen maken. Fantastisch.

Wat voelen we ons thuis in dit prachtige land.[e-2764][e-2764][e-2764]

We hopen jullie snel weer in Nederland te zien

Liefs Frans en José

Rick en Tim

• 27 Maart 2024 - 13:03

Silvia:

Wat een avonturen! Goede reis naar huis!

• 27 Maart 2024 - 21:08

Silvia :

Dankjewel voor alle reacties, het is een geweldige reis met veel ervaringen geweest. We zien elkaar in mei en praten dan bij.

Liefs Frans en Jose