De Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu De Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu

De Gletsjers

Door: Frans en Jose

Blijf op de hoogte en volg Frans en Jose

09 Februari 2024 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Het regent nu dus een mooi moment om ons verhaal even te vervolgen

1 februari

We gaan op weg naar Fox Glacier, en verwachten dat we het een stuk kouder gaan krijgen.

De eerste stop is in het rustige dorpje Ross, koffie pauze, Ross is een oud goudzoekersdorpje en we willen de heritage wandeling maken langs het goudzoekerspad maar helaas het pad is wegens gevaar tijdelijk afgesloten. Dan maar verder rijden, het is best een lange route maar wel een prachtige weg.

Het eerste Gletsjer dorp is Franz Joseph, dit is iets grotere plaats en is voor ons bekend van 4 jaar geleden.

We hadden van iemand de tip gekregen om daar een film van de gletsjers te bekijken en dat was inderdaad de moeite waard. Prachtige beelden hoe het was want ook helaas hier gaat het slecht met de gletsjers.

We komen hier nog terug als onze kids er zijn, dus we doen hier boodschappen en rijden nog een half uur verder naar Fox glacier.

Er is slecht weer op komst en het is inderdaad een stuk kouder. De camping is dan ook een beetje triest en somber.

De volgende dag is het regenachtig en de bergen zijn verstopt onder een dikke wolkenlaag. We besluiten toch een rondje Matheson lake te lopen. Een rondje van anderhalf uur.

S'middags klaart het op en we gaan lekker uit eten.

Die nacht is het ontzettend hard aan het regenen maar wat een verrassing als we s'morgens wakker worden.............. de bergen zijn te zien en er ligt een vers laagje sneeuw op. Prachtig.

We gaan de gletsjer wandeling maken, een mooie wandeling waarbij je mooi uitzicht hebt op de gletsjer. Nou dat viel toch wat tegen want de gletsjer bleef toch heel ver weg. Triest als je weet dat lang geleden de gletsjer tot aan het dorp liep. We stappen in de campervan en gaan door naar het dorp Haast.

Haast is eigenlijk de overgang van het gletsjergebied naar Otago een volgende streek wat zuidelijker.

De camping van Haast is vreselijk, een grote stenen parkeerplaats dus we besluiten hier maar één nacht te blijven en dan door te gaan naar de "grote stad" Wanaka.

Een prachtige weg door de Haastpas naar Wanaka, wat een mooie weg, onderweg mooie watervallen gezien en nog een wandeling gemaakt. We nemen de camping in de stad zodat we alles lopend kunnen doen. Wanaka is een gezellig wintersportdorp, gelegen aan een prachtig groot meer omringd door de bergen. Het is weer prachtig weer en we blijven hier 4 nachten. Even een wasje draaien en lekker slenteren door het stadje.

De volgende dag huren we E-bikes en gaan een track fietsen langs het meer. De fietsen zijn niet heel geweldig, beetje eng zelfs maar de route was prachtig. Er staat wel veel wind maar het zonnetje schijnt, heerlijk. [e-1f31e]

7 februari bezoeken we Puzzling world een paviljoen met bijzondere puzzels, illusies en hologram hall. We waren bang dat het alleen voor kinderen was maar wat was dit geweldig. In één van de ruimtes raakte je totaal je evenwicht kwijt. Bizar, twee stappen naar binnen en alles begint om je heen te draaien, dingen staan op zijn kop, alles is ongelijk en je moet je echt vasthouden anders val je om. Je blijft nog lang licht in je hoofd als je hier weer uit bent.

S'middags doen we een stukje van de Diamond lake wandeling. Deze wandeling hebben we vier jaar geleden helemaal tot de top gedaan, dat lukte deze keer niet. Ik kan weer wat beter lopen maar langer dan anderhalf uur zit er gewoon nog niet in. Helaas. Maar het is erg warm dus het is ook geen straf om lekker op de camping in de schaduw te zitten.

Morgen is Frans jarig en trekken we verder naar Queenstown.

Queenstown wordt de avonturenhoofdstad van NZ genoemd dus we zijn benieuwd.

Maar dat horen jullie de volgende keer

Liefs Frans en José

• 10 Februari 2024 - 19:23

Silvia:

Fran, gefeliciteerd! Waarschijnlijk je eerste Nieuw Zeelandse verjaardag! Het was vast een mooie! Liefs uit Brakel!

• 10 Februari 2024 - 19:58

Silvia :

Hoi Sil en Rudi,

Dankjewel dat is zeker zo. Wij genieten enorm van deze reis. Het is heel bijzonder om dit mee te mogen maken. We zien elkaar in week 20 met kamperen in Ommen. Liefs en groetjes Frans en Jose