Oakura, ons tweede huis - Reisverslag uit Oakura, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu Oakura, ons tweede huis - Reisverslag uit Oakura, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu

Oakura, ons tweede huis

Door: Frans en Jose

Blijf op de hoogte en volg Frans en Jose

12 December 2023 | Nieuw Zeeland, Oakura

Vrijdag 8 december,

Wakker worden met een geweldig uitzicht op MOUT TARANAKI, wat geweldig. Deze vulkanische berg zit bijna altijd met zijn top in de wolken. We hebben gehoord van mensen die hier al jaren op vakantie komen dat zij de top nog nooit gezien hebben. We starten met een bezoek aan de HOLLARD GARDENS, een mooi privepark. Daarna gaan we een leuke track wandelen over een oude spoorbaan en rijden daarna door naar OAKURA

We zijn weer thuis, althans zo voelt het hier in Oakura. Hier hebben we ruim 3 jaar geleden in de lockdown bijna 3 weken gezeten. Op de klif aan het strand, een geweldige tijd!

Deze keer niet op de klif maar op de camping eronder. Maar wel aan het zwarte strand en de geweldige TASMAN ZEE. We zitten vlak bij de grote stad in deze regio NEW PLYMOUTH, in de lockdown hebben we alleen de supermarkt kunnen zien maar verder niets van de stad.

Zaterdag is het mooi weer en we gaan fietsen huren om de KUSTWEG bij New Plymouth te fietsen. Het was wat lastig om de fietsverhuur te vinden omdat google ons de verkeerde kant op stuurde. Na een uur wandelen dachten we dit is te gek we gaan terug en pakken de auto. De tomtom in de auto gaf aan dat we we 3 minuten van de verhuur zaten. Beetje balen[e-1f61f]

Maar uiteindelijk de fietsen geregeld en een prachtige route gefietst.

Zondag 10 december start met regen, ook geen probleem, in de campervan heerlijk even online wat filmpjes gekeken. Om 4 uur wordt het droog en breekt de zon door. Het is dan ook meteen warm en we gaan een stuk lopen naar het dorp. Daar lekker uit eten geweest.

11 december We gaan weer richting NEW PLYMOUTH nu om één van de prachtige tuinen te bekijken. De

PUKAKUNA gardens, werkelijk prachtig. Volgende week is hier een lightfestival maar dat gaan we niet redden , helaas. S'middags op bezoek bij onze gastvrouw en gastheer van 4 jaar geleden, even bijpraten, heel gezellig. Morgen trekken we verder, langzaam zakken we af naar Wellington, de hoofdstad om daar de ferry naar het zuidereiland te pakken.

Hoe zit het met de kerstsfeer hier in NZ, nu dat kun je absoluut niet vergelijken met de sfeer bij ons in Nederland. In winkels, supermarkten zie je af en toe lampjes hangen en soms een slingertje. Grotere steden hebben meestal wel in het centrum een kerstboom staan en wij hebben totaal de afgelopen weken 3 versierde huizen gezien. Grappig om het verschil te zien maar misschien overdrijven wij het in Nederland ook wel een beetje want in oktober begint de kerstgekte bij ons al, omdat we het zo gezellig vinden[e-1f332]

Volgende keer alles over de hoofdstad genoemd WINDY WELLINGTON

Liefs Frans en José[e-1f618]

• 12 December 2023 - 09:59

Silvia:

Grappig dat ‘vertrouwdheid’ regelmatig terug komt in jullie verslagen. En ook dat het van twee kanten komt; mensen die jullie Nederlands horen spreken, maar ook een vertrouwd uitzicht en een plek waar je eerder was. Het afgelopen weekend was in Brakel ook zeer vertrouwd met de Echnatonvrienden. Er is flink gesnoeid en geruimd aan de wallekant en in de -stromende regen- in de oude moestuin. Daarna mooie dynamiek bij de borrel en het eten. (We hebben je gemist Frans!)

Goede reis verder naar het zuiden. Ga zo door. Jullie plezier in de reis spat van het papier!

liefs uit Brakel, Sil

• 12 December 2023 - 21:11

Frans Vlastuin:

Hoi Sil en Rudi, leuke opmerkzame reactie. Via de foto's in onze groepsapp kon ik toch nog een beetje bij jullie zijn. Gisteravond waren wij te gast bij een bijzonder stel een man uit Wormerveer en zijn vrouw uit zuid Afrika. Hij woont hier al vanaf zijn 8e jaar en probeerde van allerlei zeer oude motoren en machines buikbare installaties te maken. Wat een bijzonder gebeuren en wat een ongelofelijke creatieve vrije geest.

We trekken nu verder naar het zuiden en hebben volgende week donderdag de boot naar het Zuidereiland. Liefs groetjes en alvast prettige feestdagen gewenst.

Frans