Christchurch en vleugje..................Frans, - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu Christchurch en vleugje..................Frans, - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Frans en Jose - WaarBenJij.nu

Christchurch en vleugje..................Frans,

Door: Frans en Jose

Blijf op de hoogte en volg Frans en Jose

30 Januari 2024 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Dinsdag 23 januari , we gaan Christchurch ontdekken

Voor onze camping stopt de bus en dat is in een stad wel zo handig. Christchurch ligt in regio Canterbury, een vrij vlak gedeelte hier in NZ. In 2010 en 2011 zijn hier grote aardbevingen geweest. Vooral de aardbeving van 2011 heeft een groot deel van de stad verwoest vooral de historische gebouwen.

Dat kun je nog goed zien, overal in de stad wordt nog veel gebouwd, staat veel in de steigers en vind je veel nieuwbouw. Maar het is een hele gezellige stad.

Op het moment dat wij er zijn, zijn er heel veel optredens in de stad van allerlei artiesten, acrobaten, zangers, goochelaars. Leuk om te zien.

Er rijden oude trammetjes door de stad en wij besluiten met zo'n trammetje mee te gaan. Hiermee zie je direct alle belangrijke punten en krijg je ook informatie over de stad.

We lopen nog een rondje door de stad, gaan eten in een foodcourt waar vooral veel studenten komen ( advies van de trambestuurder) en later in de middag gaan we terug met de bus naar de camping.

Woensdag opnieuw richting stad met de bus, maar deze keer willen we overstappen op de bus naar de gondola, deze gaat naar de top van een uitgedoofde vulkaan op de Port Hills waar we een geweldig uitzicht hebben op aan de ene kant de stad en aan de andere kant de haven van Lyttleton. Dit is de plek waar begin 1800 alle settlers binnen kwamen. Zij moesten toen lopend de heuvel over om naar Christchurch te komen.

Ik heb hier over die tijd veel boeken gelezen dus het was leuk om te zien.

Terug naar de stad en nu op zoek naar de "kartonnen Kathedraal"

De oorspronkelijke Kathedraal is grotendeels verwoest in de aardbeving en wordt nu nog steeds stukje bij beetje weer opgebouwd. Er staat nu op een plek in de stad een tijdelijke Kathedraal die vooral van binnen grotendeels met speciaal karton gemaakt is . Heel bijzonder

Ook een aantal andere historische gebouwen het art centre kunnen we bezoeken, althans een deel, het andere deel wordt zwaar onderstut met grote betonnen blokken en stalen balken. Hier krijg je het gevoel alsof je in een Harry Potter film rondloopt. Ik houd ervan[e-1f600]

Donderdag de 25e gaan we vertrekken naar de regio Banks Peninsula. Het is warm en zonnig maar wel veel wind. Frans heeft een natuurcamping uitgezocht in een baai aan de Pacific oceaan. Hier kun je alleen komen over een zeer smalle en behoorlijk steile weg. Prachtige route maar wel af en toe angstig.

Banks Peninsula ontstond 9 miljoen jaar geleden en is van vulkanische oorsprong. Het is een lange route en we zijn blij dat we er zijn.

We zitten nu in Okinsbay, een ieniemienie dorp waar zo'n 30 gezinnen wonen. Maar er staat een heel beroemd museum en op vrijdag voor vertrek gaan we dat natuurlijk bezoeken. Hier staat de grootste Maori collectie door een particulier verzameld. Prachtig om te zien. Daarna op weg naar de andere kant van de berg AKAROA

In 1840 ontstond hier de eerste en enige Franse kolonie in NZ en dat is Akaroa, een ongelooflijk lief plaatsje met een Franse elementen. Hier loop je niet door een street maar door een rue en je tankt hier essence . Het is een toeristisch plaatsje waar bijna altijd de zon schijnt. Het heeft een leuke gezellige haven met veel restaurantjes en terrasjes, een vuurtoren, strand in het stadje en een heerlijk sfeertje.

We blijven hier twee nachten en het is bloedheet[e-1f60e]

In Akaroa vind je The Giant's House, een groot huis met grond eromheen van een kunstenares. Zij heeft dit 26 jaar geleden gekocht en is 20 jaar geleden gestart met het opknappen van haar tuin. Hierin heeft zij enome sculpturen gemaakt van mozaïek. Het is werkelijk prachtig, het is een tuin met op verschillende terrassen waar je makkelijk in kunt verdwalen en overal zie je de meest leuke creaties. Na ons beste wel lange bezoek lopen we terug naar de stad om te lunchen in de haven. Daarna bezoeken we nog het oudste Franse huis en gaan uitpuffen op de camping in de schaduw.

Morgen vertrekken we op weg naar de ARTHURS PASS, wordt ook weer een spannende tocht.

Jullie horen het

Lieve groetjes